Helgen som varit

Gräsklippning, ogräs rensning och harpaltar om jag måste sammanfatta helgen kort.

Gräset växer som att det knakar nu för tiden, så gräsklipparen får komma fram nu varje helg. Börjar jag ge mig mer och mer och snart kommer låta mannen köpa en robot gräsklippare. Klippa gräs på 2000 kvm så att just nu har bara helgerna känns väldigt tidskrävande samtidigt att det finns tusen andra saker man vill, behöver göra.

Som till exemple rensa under vår svarta aronia häck. Det har verkligen blivit misskött under det senaste året vilket jag ångrar nu otroligt mycket. Sååå mycket gräs att det känns som ett straff att rensa bort dem. Men det känns skönt när det är väl klart. Jag orkade med en tredjedel av den ungefär 40 m långa häcken, fortsättningen kommer nästa helg.

I lördags hittade vi 5 harpaltar i gräset. De verkar vara ganska nyfödda och extremt söta. Vi vet inte om mamman kommer och matar dem, vi har inte sett henne alls under tiden, så det är lite oroväckande vad som kommer hända med dem. Till söndag hittade jag t.ex. bara 4 stycken istället för 5. Kunde något djur ta den femte?

Jag har kontaktat områdets jägare och han sa att vi skall låta dem vara och helst inte ens gå i närheten för att mamman har förmodligen koll på dem och kommer att komma att dia dem, men om det finns mycket rörelse kring dem, då kan det hända att hon inte gör det och ungarna dör. Vi får se om de är kvar eller inte nästa helg.

Vi har enormt mycket sniglar redan nu, så vi satte upp snigelkant på odlingslådorna, jag hoppas det blir en viss skydd mot dem.

Potatisen och löken har börjat komma fram fint.

DSC_0188 kopia

Jag tycker att syren är en så vacker blomma. Synd att den blomma så kort.

DSC_0189 kopia

2 reaktioner på ”Helgen som varit

  1. Tack för din kommentar hos mig som gjorde att jag hittade hit! Roligt med en ny blogg som sprudlar av odlarglädje och fina bilder.
    Å nej, tänker jag om kaninerna… Vansinnigt söta men kommer att bli riktiga marodörer. Jag hade fångat gänget och kört iväg med det några km där det finns buskar, skydd och mycket grönt att äta. Tror nog de skulle klara det.
    Det är mycket man ska brottas med kaniner, sniglar, rådjur, harar på vintern och jag har dessutom sork. Ska man hålla på för mycket med djurparken förtar det lite av odlarglädjen. Man vill ju få behålla nåt och ha det lite fint emellanåt.

    Kul att jag får vara med på följarlistan!

    Ha det så gott
    /Anette

    Liked by 1 person

    1. Vad jag blev glad för ditt svar, första kommentaren på den här bloggen :-). Jag tänkte precis som du skriver ang hararna. De var otroligt söta, men jag var inte alls glad för dem, pga att min första tanke var ”Hur mycket ska de käka upp här när de inte blir nyfödda längre???” Men jag har kontaktat en jägare, han sa att de ska gå iväg när de kan. Vi får se… Nu är vi hemma i Stockholm på vardagar, men imorgon ser vi om de är kvar eller inte.
      Jag har redan massor av sniglar och rådjur som dyker upp då och då, jag vill inte ha mer fiende :-).
      Ha det så bra, Timea

      Gilla

Kommentera

